Lootjes trekken

Ieder jaar GVD het-zelfde gesodemieter bij Martijn Knol Punt En El slash Martijn Knol Punt Blogspot Punt Kom. Doen we nog aan Sinterklaas? Gaan we nog Kerst vieren met z’n allen?

Afgelopen december, bij het opruimen van verscheurd inpakpapier (rood met motieven van schoorstenen en zwarte pieten) en het met stoffer-en-blik opvegen van vertrapte pepernoten, spraken we nog af dat we in 2011 een jaartje zouden overslaan en verdomd: elf maanden later lopen hier weer stagiaires rond met allerlei romantische opvattingen over collega’s die als familie voor je moeten zijn en over de kantine die je eigenlijk als een soort huiskamer zou moeten zien en die, die stagiaires, met hun soepele kattenlijfjes net zo lang om accountmanagers dralen – liefst jonge vaders die thuis zo weinig aandacht krijgen dat ze helemaal week worden van wimpergeknipper en blootgelachen tanden – totdat die, die accountmanagers, bij mij aankloppen, letterlijk, en aan mijn bureau komen gaan staan zeuren of het toch niet leuk zou zijn weer eens gewoon Sinterklaas te vieren met z’n allen.

Gelukkig kan er maar één de slimste zijn bij Martijn Knol Punt En El slash Martijn Knol Punt Blogspot Punt Kom en dat is Martijn Knol himself. Dus ik zet mijn ellebogen op tafel, vouw mijn handen en staar met een bittere trek om mijn mond een tijd zwijgend uit het raam. ‘Oké,’zeg ik dan uiteindelijk. ‘Maar volgend jaar slaan we echt een keer over.’

Zelf speel ik op 5 december altijd voor Sinterklaas. Pak regelen, paard huren – mijn mensen vinden het fantastisch (‘hij kan zichzelf tenminste relativeren’) en je wint er veel goodwill mee. Inmiddels weet ik dat je beter één avond per jaar Sinterklaas kunt spelen, dan hem twaalf maanden per jaar zijn, als je begrijpt wat ik bedoel, knipoog, knipoog. Het scheelt in ieder geval een hoop gebedel om salarisverhoging en gezeik van de ondernemingsraad over versleten kantoorstoelen en onbetaald overwerk.

In 2010 had ik in plaats van het traditionele boek van Sinterklaas een e-reader meegenomen. Scoorde ik goed mee. Eens kijken wat ik dit jaar voor aanhakertje ga verzinnen.