Belangrijk Schrijven aan de Hoogste Directie van The National Aeronautics and Space Administration














Geachte dames & heren van de NASA, geachte directie, geachte wetenschappers,

Vooraleerst mijn welgemeende complimenten voor al het fantastische werk dat de mensen van uw organisatie verrichten en voor wat zij daarmee betekenen voor Planeet Aarde. De mensen van de NASA, zeg ik wel eens gekscherend, dát zijn pas sterren.

De reden van mijn schrijven is echter heel wat minder gekscherend.

Bijgesloten vindt u een foto van wat u op het eerste gezicht misschien zult aanzien voor een zogenaamde cirkelvormige TL buis.

Wie ongemerkt of nonchalant aan het object voorbijgaat zal zeker geneigd zijn het in dergelijke termen te beschrijven dan wel af te doen. Mij is echter opgevallen dat bij langdurige en nauwgezette bestudering (een uur of langer intens staren) het object heel langzaam van links naar rechts en van rechts naar links beweegt. Ik zou het een ‘schommelende beweging’ willen noemen, want ook de hoogte lijkt ietwat aan verandering onderhevig.

Enkele van mijn collega’s hier bij Martijn Knol Punt En El (Utrecht, Nederland) lachen om mijn hypothese. Zelf begin ik de laatste maanden echter steeds stelliger tot de overtuiging te geraken dat het hier een (vooralsnog Unidentified) Flying Object (UFO) betreft, temeer daar vergelijkbare ‘lampen’ niet in dit pand voorkomen en dit specifieke object ook op oudere foto’s van het interieur nergens valt te bekennen.

Mijn persoonlijke - en zeker niet door wetenschappelijk onderzoek onderbouwde - vermoeden is dat het object hier in de zomer van 2010 of 2009 door een geopend raam naar binnen is gevlogen en sindsdien op ‘hooverende’ wijze aan het plafond kleeft – mogelijk met de bedoeling hier op korte of langere termijn verschrikkelijk huis te houden onder het personeelsbestand.

Natuurlijk houd ik rekening met een vergissing of een door vermoeidheid en mogelijk lichte overspannenheid ingegeven zinsbegoocheling (het is de laatste maanden erg druk geweest hier en dat staren naar het genoemde ‘object’ doe ik met name om de ogen nu en dan wat rust te gunnen en de vrijwel constante informatiestroom hier enigszins te verwerken én beperken en zo de kans op het opdoen van nieuwe indrukken tot een minimum in te dammen), maar graag zou ik iedere onzekerheid uitsluiten.

Mocht na inventarisatie/onderzoek van uw klant, ik bedoel kant, van uw kant blijken dat het hier een goedaardig Flying Object betreft (dat na identificatie door uw dienst immers niet langer het predikaat ‘unidentified’ kan en mag dragen), dan kan ik nu vast meedelen dat verwijdering niet alleen onnodig, maar zelfs onwenselijk zou zijn (dat laatste in verband met het welkome, kostbare licht dat het object verspreidt).

Ik hoop en denk dat mijn foto + beschrijving aan duidelijkheid weinig te wensen overlaten, maar uiteraard sta ik tot uw beschikking voor wat betreft het verstrekken van aanvullende informatie. Ik zou het zeer waarderen als u op de kortst mogelijke termijn enkele van uw beste mensen deze kant op zou willen sturen en ik ben zelfs al zo vrij naar hun komst uit te zien.

Met de meeste hoogachting verblijf ik,

Frederik Pandoer – senior content manager + data mining & data engineering supervisor bij Martijn Knol Punt En El (medio 2012 hoop ik Pandoer Consultancy te starten, maar daarover zal ik uw dienst bij gelegenheid nader informeren, dat staat verder ook buiten deze kwestie).