onverwijld, radicaal en definitief

‘De ochtend van de verhuizing, een paar dagen voor het begin van de lente, werd de piano stevig vastgemaakt en met een opvallend gebrek aan behoedzaamheid naar de terrasdeur geduwd, zodat Gilles protesteerde. Rustig aan, dat ding is nog kwetsbaarder dan een pasgeboren baby. Hij werd op de rand gehesen, werd opgetild met de haak van de kraan en begon langzaam te zakken. Gilles stond op het trottoir toe te kijken en deed zijn ogen dicht telkens als het instrument vervaarlijk begon te schommelen, zodat het wel leek of de touwen zouden knappen en het op straat te pletter zou slaan. Als door een wonder kwam het meubel behouden beneden en Gilles gaf het liefdevolle klopjes, een beetje zoals je een dierbare persoon in je armen sluit die levend van een veel te lange reis is teruggekeerd. Daarna moest het instrument in de vrachtwagen getild worden en de last was zo zwaar dat Gilles de verhuizers een handje moest helpen. Pianoverhuizers zouden in aanmerking moeten komen voor de hoogste maatschappelijke onderscheidingen dacht hij, hijgend als een postpaard, terwijl zijn rug en zijn knieën bogen onder de honderden kilo’s en zijn armen ontzettend veel pijn deden. Ik vind dat we onverwijld, radicaal en definitief de privileges moeten afschaffen, nieuwe elites in het leven moeten roepen en het begrip adel een nieuwe invulling moeten geven.’

Ségolène Dargnies, Piano ostinato (2019 [2019];p.62/63), vertaald uit het Frans door Marijke Arijs.

Een concertpianist zakt in een depressie en zwemt zich daar weer uit. Zijn gesteldheid wordt weerspiegeld door het besneeuwde/bevroren (p.29) dan wel bloeiende (p.69) Parc des Buttes-Chaumont.

Het gegeven van Piano ostinato is wat conservatief, situaties en psychologisering zijn clichématig en de tekst wemelt van de staande uitdrukkingen*, toch is Ségolène Dargnies’ debuut bepaald onderhoudend. Door z’n geringe omvang, economische verteltrant en lichte toon lijkt het me ook bij uitstek geschikt voor lezers met weinig tijd. De Nederlandse editie is bijzonder smaakvol vormgegeven.

De recensie die Margot Dijkgraaf in 2019 aan Piano ostinato wijdde is bijna nog fraaier dan het boek zelf: zie hier.

*Noot 

Dat alles is ook wel passend, aangezien de protagonist uitvoerend kunstenaar is.