mand

‘de zon gumt foto’s uit

van lauwwarme sjasliekschotels

achter vanbuiten verstofte

vanbinnen vervette ruiten’

Lieke Marsman, Zomeravond (flard), uit: In mijn mand (2021; p.20)

Deze bundel refereert verschillende keren aan cafetaria en maakt opvallend vaak melding van alcoholische dranken. De begrippen ‘dichter(es)’ en ‘bohemien’ lijken nog met elkaar te rijmen; net als ‘dichter(es)’ en ‘buitenstaander’.

De begrippen ‘dichter’ en ‘vaderland’ hebben naar mijn smaak minder met elkaar van doen. Maar als het ambt dat beide woorden verbindt moet bestaan, dan vind ook ik dat Marsman bij uitstek de vrouw is om het te vervullen.

In het kader van de full disclosure meld ik dat ik vijf, nee zes jaar geleden, tot mijn genoegen, met de dichteres in de redactie van Tirade zat. Op de foto buigen we ons over de samenstelling van het poëzienummer (Tirade 454, voorjaar 2014).

Foto©: Marko van der Wal.