de nieuwe Knol (III)

‘Hoe gaat ie? Met je boek, bedoel ik.’
‘Afgezien van de vertraging lig ik perfect op schema.’
‘Weet je al waar je volgende boek over gaat?’
‘Vind je ’t heel erg als ik eerst nog wat puntjes op de i’s zet in m’n huidige manuscript?’
‘Waarom duurt ’t allemaal zo lang, jongen?’
‘Ik denk dat je dit romanproject, in alle bescheidenheid, wel kunt vergelijken met, bijvoorbeeld, de Deltawerken, het digitaliseringtraject van de nationale Belastingdienst of de aanleg van de hoofdstedelijke Noord/Zuidlijn… stuk voor stuk ambitieuze klussen die jaren vertraging opliepen uitliepen. De oorzaak is altijd dezelfde: planningsoptimisme.’
‘?’
‘Planningsoptimisme is de term die we in het topmanagement vaak gebruiken om aan te geven dat je temporele verwachtingen bij aanvang van een project, om te voorkomen dat je in het allervroegste stadium al ontmoedigd raakt, soms wat naar het rooskleurige neigen.’
‘Mmm… en als je je roman nou inderdaad vergelijkt met de Noord/Zuidlijn, in welke fase zit je dan?’
‘Er ligt rails, er rijden metrostelletjes.’
‘Dus afgezien van de gigantische vertraging loopt alles volgens plan?’
‘Dat lijkt me een adequate samenvatting van de situatie… Weet je… d’r wordt wel altijd zo hoog opgegeven over computers en tekstverwerkings-programma’s enzo, maar uiteindelijk moet je als schrijver nog best veel zelf doen… Bovendien hoor ik tot het verwaarloosbaar kleine contingent auteurs dat niet op de schrijversvakschool heeft gezeten, dus ik moet, om in infrastructurele sferen te blijven, ieder wiel helemaal zelf uitvinden. Gaat ’n hoop tijd in zitten!’
‘Je mag je wel haasten… iedere dag sluit er ’n boekhandel… literaire tijdschriften verdwijnen, uitgeverijen vallen om, boekenprogramma’s stoppen, lezers en schrijvers sneven bij bosjes… Over 'n paar jaar is de literaire wereld compleet weggevaagd.’
‘Met een handjevol lezers ben ik al gelukkig…’
‘Zou ik ook zeggen als ik jou was.’

de nieuwe Knol – aan voorpret geen gebrek

Soundtrack: keep the customer satisfied.

Beeld: Studio Auto Foto (SAF).

‘Toch jammer van die poenerige, gelikte art direction... Als ik jou was zou ik proberen de authenticiteitskaart te spelen.’