De oplossing: 0.10

O, nu begrijp ik het!

Kijk: de heldin uit de H&M-commercial mijmert over het komende feestje. Ze staart op 0.09/0.10 naar een meisje in Marni-jurk dat in de schaduw backgammon speelt. Met een jongen. De jurk van dat meisje móet wel het middel zijn om dichterbij jongens te komen (een thema dat de regisseuse al heeft geïntroduceerd door op 0.04/0.05 een jongen te laten passeren die oogcontact met de dromerige protagoniste zoekt). De uren verstrijken. Het wordt tijd om iets anders aan te trekken. De heldin kiest voor een Marni-jurk die licht varieert op de Marni-jurk uit 0.09/0.10. En op het feest blijkt ze goed te hebben gekozen, want het meisje dat op 0.32 rechts (voor de kijker links) van een knappe jongen zit draagt precies dezelfde Marni-jurk! En uiteraard wordt de kledingkeuze van de protagoniste rijkelijk beloond & bekroond (knappe jongen, zwembadkus).



Geluk is te koop, meisjes. Copy, paste. Vanaf 8 maart in geselecteerde vestigingen.

'Ben je nou opeens tegen zomerjurken?'
'Integendeel. Ik beschouw de zomerjurk als één van de grote verworvenheden van onze beschaving. Geloofd en geprezen zij de samenleving waarin meisjes van zeventien weinig meer aan hun hoofd hebben dan huiswerk, vriendjes & vriendinnetjes en de patronen en dessins van hun jurkjes.'
'Maar?'
'Het bevalt me niet dat kranten en televisieprogramma's breed en diep ingaan op politieke en economische conflicten en machtsverhoudingen, maar dat de waarden die lezers en kijkers via diezelfde media krijgen ingestraald door advertenties en commercials zelden serieus worden geanalyseerd.'
'En als jouw dochters een nieuwe jurk nodig hebben, ga je zeker zelf een paar avonden achter de naaimachine zitten?'
'Zeker weten.'
'Dit gaat toch geen muesli-blog worden hè?'
'...'
'Dat kritische stijltje wordt toch geen vaste prik hier? Je houdt het vooral gezellig, toch?'
'Hoe vaker ik de spot zie, hoe nieuwsgieriger ik word naar de feestjes van de naaisters (M/V) die de kleren van H&M in elkaar zetten.'

Eerder: 0.32.