de comeback van Knol - een aankondiging

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De lange adem ligt in de boekwinkel en Martijn Knol in zijn hangmat.

Eind goed, al goed?

Nee, ieder einde is een nieuw begin en nu de dagen korter, kouder & natter worden, is er pas echt sprake van een Rentrée Littéraire. Voor lezers én voor schrijvers (die ook lezers zijn, trouwens).

Alors, op maandag 12 oktober begint Martijn Knol – of liever: begin ik, want ik zit dit gewoon zelf te tikken, in de derde persoon enkelvoud, als één of andere fokking narcistische idioot - weer met bloggen. Over zijn, mijn roman De lange adem, de totstandkoming ervan, ideeën erachter en over van alles wat er losser of vaster mee in verband staat.

Slecht nieuws voor iedereen die een hekel heeft aan de teksten van Knol, maar het om de één of andere vage reden toch niet kan laten ze te lezen.

Goed nieuws voor Knol aficionado’s! Zijn comeback is daar. En hier.

Na een paar jaar de studeerkamergeleerde te hebben uitgehangen, vindt hij het welletjes. Tijd om de ivoren toren te verlaten en de bestsellerlijsten te gaan bestormen. Lezers knuffelen, polonaises lopen met glunderende boekverkopers. Want dankzij Knols literaire onschendbaarheid kan dat - ook in tijden van corona - allemaal ongehinderd doorgang vinden. Als vanouds.

Advies: zorg dat je De lange adem half oktober hebt gelezen, dat maakt de nieuwe blogjes leuker interessanter dan wanneer je er maar een beetje achteraan komt sukkelen.

Nou, mooie herfst gewenst, met lekker veel regen.

Zullen we dan nu afsluiten met een succesimperatief? Lees ze!

de nieuwe Knol – omdat ieder einde een nieuw begin is

‘De term comeback gebruik je toch als iemand in 't verleden heel succesvol is geweest?’ 

‘Zeker. En? Wat is je vraag?’

‘…’

‘Was dat echt je vraag? Of wil je eigenlijk iets anders weten?’

‘Dat was serieus mijn vraag. Maar ik heb ’r nog een.’

‘Brand los.’

‘Waarom heb je niet even een niet-medisch mondkapje opgedaan?’

‘Op de foto?’

‘Ja.’

‘Ik denk niet dat eventuele - en eventueel schadelijke - aerosolen, die door een niet-medisch mondkapje niet worden tegengehouden, de kijkende lezer via het beeldscherm alsnog kunnen besmetten.’

‘Het gaat om het gedragseffect!’

 
Binnenkort: Over De lange adem (I)

Portret auteur: courtesy Studio Autofoto.

Soundtrack: Get me a car, get me a limousine / And take me out to the music scene / On second thoughts I saw this thing on the news / Kids getting killed for the shoes that they chose / Sometimes life's meant to pass you by / We're all so small look at the size of the sky.

Noot voor lezers

In sommige boekhandels moet je, met alle respect, behoorlijk wat troep andere meesterwerken (sorry, hoor) opzij duwen om een exemplaar van De lange adem te kunnen bemachtigen. Jammer. En eigenlijk niet de bedoeling. Maar laat je niet ontmoedigen! Nooit! Vraag boekverkopers je de roman aan te wijzen of reiken – mochten De lange adem’s net zijn uitverkocht, dan zijn de nieuwe exemplaren waarschijnlijk al onderweg. Een exemplaar reserveren is dan altijd: verstandig.

Noot voor boekhandelaren

Boekhandelaren van Nederland: weest geen dief van Uw eigen omzet en zorgt dat U - in al Uw filialen - ettelijke exemplaren van deze grote roman gestapeld op voorraad hebt: De lange adem.

 

de nieuwe Knol – gouden handel

‘Ik heb het achterplat van De lange adem gelezen, maar eerlijk gezegd lijkt het boek me niet zoveel aan.’

‘Pardon?’

Een soms hilarische, soms ernstige, altijd vervelende roman. Waarom zou ik een vervelend boek kopen? Daar heb ik ’r al meer dan genoeg van!’

‘Niet vervelend. Wervelend. Een altijd wervelende roman.’

‘O, wervelend! In dat geval snel ik spoorslags naar de dichtstbijzijnde boekwinkel! Wervelend is mijn favoriete lievelingsgenre!’