De vrije wil

‘Nog even over die ondertitel van dat stuk in nY… Ik weet niet of je de ontwikkelingen in de wijsbegeerte, de neurologie en de criminologie de afgelopen 150 jaar een beetje hebt gevolgd, maar in alle harde - en ook in de meeste zachte - wetenschappen wordt het bestaan van ‘de vrije wil’ op z’n zachtst gezegd... betwijfeld.’
‘Dat geldt ook voor de ziel, maar binnen tien seconden kan ik zo gemeen op die van jou trappen dat je ’t over dertig jaar nog voelt, Thomas.’
‘Ik ben Cees.’
‘Weet ik, ik bedoelde Thomas hier als verkorting voor Ongelovige Thomas.’
‘Wat betreft die ziel wil ik je nog wel gelijk geven. De ‘vrije wil’ is echt iets anders. En door je stuk ‘Over het benutten van de vrije wil’ te be-ondertitelen heb je die discussie impliciet in je eigen voordeel willen beslechten, een oude, goedkope retorische truc. Zoiets als ‘Waarom staat God leed en onrecht toe?’ waarmee theologen geloofstwijfel willen negeren of ontkennen.’
‘In jouw geval zou ik misschien langs dezelfde lijnen redeneren, maar jij beschikt dan ook niet over The State of the Art laboratoria waarover we hier bij Martijn Knol Punt En El slash Martijn Knol Punt Blogspot Punt Kom beschikken... wij hebben namelijk ontdekt waar 'de vrije wil' zit.’
‘Waar dan?’
‘Het is een klein spiertje tussen het knobbeltje dat ‘de ratio’ heet en de holte die ‘intuïtie’ wordt genoemd. Net als voor je andere spieren geldt: je moet De Vrije Wil wel af en toe gebruiken, anders krimpt ie… De biografie van de meeste mensen gaat, jammer genoeg, eigenlijk over het verschrompelen en het uiteindelijke afsterven van Het Spiertje van de Vrije Wil.’
‘Ik vind je stukjes over film leuker.’