Charlatan

‘Ik heb heel vaak het gevoel dat ik een keer door de mand ga vallen. Weet je wat ik bedoel? Dat iedereen ziet dat ik veel dommer ben dan ik me voordoe. Bijna iedere dag voel ik me wel een keer een intellectuele bedrieger. Een charlatan. Heb jij dat ook? Herken je dat?’
‘Zeker weten. De eerste keer dat ik je zag maakte je meteen al een heel erg onbetrouwbare, onwaarachtige indruk op me.’
‘Nee, ik bedoel: heb jij – ’
‘Kom op, man… dat verhaal over de angst om door de mand te vallen zoals je het zo sleets uitdrukt heb ik al zo vaak gehoord dat jij het ook wel van iemand anders zal hebben. Je hebt het gewoon gepikt, gek. Zelfs je angsten zijn niet-authentiek. Vintage charlatanerie dat labiele gebabbel van jou.’
‘Tss.’
‘Hoor ik gebakken lucht ontsnappen of is dit het begin van een heuse tegenwerping?’
‘…’
‘En wat zie jij eigenlijk voor je als je de uitdrukking ‘door de mand vallen’ gebruikt? Niks, wedden? Omdat je geen verbeelding hebt. Omdat je oplicht.’