nieuwe aanplant

'De olijfgaarden die Van Gogh in Saint-Rémy in ruim een halfjaar tijd schilderde, zijn er niet meer. Althans: de olijfgaarden zijn er nog wel, maar het zijn niet meer dezelfde bomen. De winter van 1955-1956, de strengste van de 20ste eeuw in Europa, zorgde ervoor dat het merendeel van de olijfgaarden in Saint-Rémy afstierf. Na zo'n tien jaar groeiden er weer loten op oude stronken en met veel nieuwe aanplant in de decennia daarna is de olijfboom heden ten dage weer volop in het landschap aanwezig. Met een ouderdom van circa vijftig of zestig jaar doen de olijfgaarden van nu in grootte en aanblik zelfs waarschijnlijk niet eens zo veel onder voor de gaarden die Van Gogh indertijd vereeuwigde; een comeback van het landschap, dat zich als het ware geleidelijk aan de schilderijen heeft aangepast.'

Teio Meedendorp, De olijfgaarden in Saint-Rémy-de-Provence, in: Van Gogh en de olijfgaarden (2022;p.69)

'Heeft 't boek ook een ISBN nummer?'

'Volgens mij was dat, even uit 't hoofd, dus pin me d'r niet op vast... volgens mij was dat iets van: 9789493070400.'

'O, wat 'n prachtige reeks getallen! Helemaal in de geest van de Meester! Schilderachtig gewoon! Een plaatje! Wat 'n kleuren! Wat 'n ritme! Wat 'n patronen! Ik word gek!'

'Of geniaal.'

'Ik word geniaal! Geniaal! Een geniaal genie!'

'Waarschijnlijk is de kluis van je ziel opengesprongen door die geheimzinnige cijfercombinatie van 't ISBN... de code is gekraakt door 't toeval.'

'Schitterend! Schitterend! Geniaal!'