Via een labyrint van loodsen, toonzalen, stalen trappen, magazijnen en werkplaatsen bereikten we een geweldige hoge ruimte aan het water vol rode en zwarte stoeltjes. Op de muur een projectie van Maartens Sweepers Clock. Na korte toespraken van cultuurwethouder Frits Lintmeijer en oud burgemeester Annie Brouwer-Korf, nu voorzitter van de Stichting Utrecht Biƫnnale, hield Jurgen Bey, artistiek directeur van Utrecht Manifest, een lezing. Onder zijn leiding gaat een groep ontwerpers van december tot mei onderzoeken hoe plek, werk en wonen zich in de wijk Rotsoord tot elkaar verhouden.
Op de site had ik al gelezen: 'Het Nieuwe Werklandschap stelt voor om bedrijvigheid - uiteenlopend van kleinschalige, ambachtelijke productieplekken tot ultra-tech flexwerkers - weer een centrale plaats te geven in het straatbeeld.'
Wat mij erg aansprak was Bey's pleidooi voor meer waardering voor praktische beroepen. Als ik hem goed samenvat dan vindt hij dat werkende mensen er minder naar zouden moeten streven om altijd maar 'sociaal te klimmen' en meer eer en trots zouden moeten leggen in het werk dat zij nu doen. De mannen in de Sweepers Clock zijn voor hem het toonbeeld van die bijna filosofische (en tegelijk relativerende) taakopvatting. Minstens zo belangrijk: ook 'de maatschappij' zou net zoveel respect mogen opbrengen voor de ambachtsman, de kelner of de fietsenmaker als voor de bestuurder, de kunstenaar of de manager.
Na Bey vertelden curatoren Ester van de Wiel, Sophie Krier, Erik Wong en Christel Vesters wat ze de komende maanden misschien gaan doen in Rotsoord. Wat ze werkelijk gaan doen moet natuurlijk nog blijken.
Volg het project op: Utrecht Manifest.
Verwant: E.F. Schumacher, Small is Beautiful.