gelucht

‘Ik heb de dingen liever zelf in de hand. Daarom heb ik mijn leven op zo’n manier ingericht dat het zich voor het grootst mogelijk deel afspeelde in de gewijde tempel van de geest waar de stemmen van de oude dichters al eeuwen op dezelfde toon fluisteren, waar ik mij thuis voel en waar ik de volledige controle heb. De vluchtige veranderlijkheid van de werkelijke wereld buiten mijn studeerkamer heb ik slechts gadegeslagen als toeschouwer op mijn wandelingen door onze stad en verder zo veel mogelijk genegeerd. Althans, dat was zo totdat ik de liefde van mijn leven ontmoette. Ik besef dat ik mij hier in mijn cel niet in een positie bevind om met enige geloofwaardigheid vol te houden dat ik de controle over mijn leven heb behouden. Maar daar kom ik nog op.’

Ilja Leonard Pfeijffer, Peachez, een romance (2017;p.71-72)

Het proza en de poëzie van Ilja Leonard Pfeijffer lees ik doorgaans kort na verschijnen. Zijn boeken zijn snoepgoed. Peachez bleef een paar jaar liggen omdat ik wat uitgekeken ben op het Lolita/solipsisme thema. De kleine roman bleek echter zeer geschikt als lockdown lectuur. De Humbert van dienst doet, in afwachting van zijn proces en veroordeling, zijn relaas vanuit een Argentijnse gevangenis:

‘Mijn cel heeft geen raam. Het enige moment dat ik de hemel en daglicht zie, is tijdens het ene uurtje per dag dat ik word gelucht, zoals dat heet, alsof ik in mijn huidige hoedanigheid van uitschot van de maatschappij te vergelijken ben met een beschimmeld en ondergezeken matras dat dient te worden blootgesteld aan de weldadige verfrissing van de buitenlucht om de ergste stank te laten vervliegen alvorens te worden geëxamineerd op eventuele verdere bruikbaarheid.’ (Ibid.;p.24).

De reden voor zijn detentie is de grappige verrassing van de verteller.

In het Trump tijdperk was de witte westerse schrijver ondervertegenwoordigd in mijn leesdieet; met de komst van Kamala Harris en Joe Biden – en met het hopelijk definitieve wegsmelten van de achterban van de extreemrechtse thrillseeker Baudet - sta ik me weer meer witte titels toe.