Topinamboer

Terwijl ik vers opgedolven aardperen schoonspoelde onder het kraantje naast de sloot, dacht ik aan Johan Simons' regie van Aischylos'Oresteia (b.c.457) die ik een jaar of zes geleden zag. Van de marathonvoorstelling herinner ik me veel leem, een sterke Bokma, een indrukwekkende en mooie Heebink en ook, (ahum) vooral, de sublieme topinamboersoep die in één van de pauze's werd geserveerd. Inmiddels kan ik die topinamboersoep zelf ook maken (het zit 'm in de sjalotjes en de bleekselderij). En jij kan het ook. Ook zonder tuin, want aardperen kun je gewoon bij de natuurwinkel kopen. Volg dit recept en culinair geluk wordt jouw deel.

'Tyn?'
'Vragen?'
'Opmerkingen. Ik vind het een beetje een saai stukje geworden, eerlijk gezegd. Die natuurlyriek vind ik wel leuk, je schrijft altijd fijn over je tuin en over planten en bloemen enzo, maar alles bij elkaar vind ik dit stukje zo… ik weet niet… geremd. Correct.’
‘Dat neem je terug, klootzak!’
‘Hahaha! Dat is al beter.’
‘Ha,ha!’
‘…’
‘Zal ik ’t opnieuw doen, maar dan als TV-kok?’
‘Je kunt ’t proberen.’
‘Begin maar.’
‘Nou, Tyn… wat ga je vandaag voor ons koken? Die rare aardappels die je hier hebt liggen beloven alvast weinig goeds… het lijken wel mislukte oliebollen met al die griezelige uitsteeksels.’
‘Dit zijn topinamboers. Uit eigen tuin.’
‘Ha,ha!’
‘Ha,ha,ha!’
‘Tik ‘m aan!’
'...'

[ high five: kats! ]

‘Topinamboer dus. Wat ga je d’r mee doen? Ze zijn vast niet bedoeld om aan fraaie linten in je woonkamer op te hangen?’
‘Haha!, neeee! We gaan ze opeten.’
‘Opeten? Dat komt goed uit in een kookprogramma, hahaha!’
‘We gaan er soep van maken. Topinamboersoep. Kijk, hier heb ik alle ingrediënten klaargelegd… die flikkeren we zo… huppakee in een grote pan en klaar is je soep! Hier proef maar.’
‘Dat doe je snel!’
‘Ik had het al een beetje voorbereid.’
‘Ha,ha!’
‘Ha,ha,ha,ha! Proef maar.’
‘Haha! Lekker zeg! Mmm! Dat smaakt goed.’
‘…’
‘Tyn?’
‘Mmm?’
‘Dit is TÓPinamboersoep. Hahahaha!’
‘Hahahahahahahahahahahaha!’
‘Wat kun je eigenlijk goed koken. Daar zou je iets mee moeten doen, haha. Zou je geen TV-kok willen worden? Hahahaha!’
‘Haha, goed idee, hahaha. En wat kan jij eigenlijk goed kletsen! Zou je geen sidekick willen worden? Hahahaha.’
Sidekick? Hoe kom je op het idee? Hahahaha.’
‘Tik ‘m aan!’

[ high five: kats! ]

[ por ]

‘Is dit trouwens een speciale horecakeuken?’
‘Nee hoor, dit is gewoon een huis-, tuin en keukenkeuken.’
‘Dus Badr Hari mag hier wel een broodje komen happen?’
‘Van mij wel, haha.’
‘Hahahaha!’
‘En als ik zou zeggen dat ie ’t niet zou mogen zou ie ’t ook doen, denk ik haha.’
‘Hahahaha!’
‘…’
‘Ik had ’m vanmortgen nog aan de telefoon.’
‘Badr Hari? Serieus?’
‘Ja. Ik zeg: hoe is het? Hij zegt: alive and, vooral, kicking.’
‘Haha!’
‘Hahahaha!’
‘Tik ‘m aan ouwe!’

[ high five: kats! ]

‘Nou die Estelle Gullit-Cruijff is in ieder geval consequent: ze valt stelselmatig op mannen die goed kunnen trappen.’
‘Eerst topscoorder Ruud Gullit en nu die Battle Harder.’
‘Haha!’
‘Hahahaha!’

‘En cut! Het staat erop, jongens. Goed gedaan. Flikker die soep maar weg, we hebben pizza’s besteld.’

‘Ging goed.’
‘Ja, ging lekker.’
Lekker, haha! Toepasselijk in een kookprogramma. Hahahaha!’
‘Hahahahaha!
‘We zijn gewoon echt grappig samen, misschien moeten we volgend jaar het boekenbal openen?’
‘Een tennisballenkanon met negerzoenen vullen, loop op de zaal richten en dan al die bleekscheten vol in hun bek blaffen.’
‘En met scherp schieten op het tuig van concernuitgeverijen.’
‘…’
‘Grapje!’
‘O, gelukkig… Ha,ha.’
‘Ha,ha,ha,ha!’
‘Hahahahahahaha!’