Loyaliteit

Imre, Imre Dietz, en ik lazen voor bij de door Edith Brouwer georganiseerde li-teraire avond aan het Zwarte Pad in Amsterdam. Na afloop van het lezen, spre-ken, signeren raakte ik in gesprek met Gerald, psycholoog van beroep. We praatten over Vos-kuil en Mulisch en hij stelde een paar interessante vragen over Alles kan kapot waarna hij me een kort, boei-end college gaf over de op Melanie Klein en Karen Horney voortbordurende Nancy Chodorow en over de theorieën van systeempsycholoog Iván Böszörményi-Nagy en diens ideeën over intergenerationele over-dracht. Een paar gesprekken later reed ik met Imre mee terug naar Utrecht. Middels haar smartphone mocht ik de oppas laten weten dat we wat later waren. Terwijl we voor Imre's huis parkeerden, zag ik mijn fiets tegen haar tuinhek staan - het dier had de hele avond staan wachten op mijn terugkeer.

Affiche: het Geheugen van Nederland.