Alles kan kapot, de commercial - het script (VII)

Hieronder het script + de scriptjes voor de twee tag on’s zoals die zijn goedgekeurd door Lodewijk. Ik heb vaktaal (regie- en camera-aanwijzing-en) achterwege gelaten zodat het nog een beetje lekker leest ook.

Oké, eerst de commercial:

Winter. Ochtendlicht. Een groot, Italiaans plein uit de vroege renaissance. Er vliegen een paar duiven op. Een oude man in een smoking slentert over het midden van het plein.

We zien de sierlijke voorgevel van een tot Grand Hotel verbouwd palazzo. De score: iets onbekends van Vivaldi, opzwepend en toch beheerst.

Binnen. Een grote slaapkamer, de gordijnen zijn gesloten. Stapels boeken en een paar teksten in ringbanden (filmscripts?), verder lifestylebladen, schoenen met hoge hakken, een satijnen jurk, spijkerbroek.

Actrice Carice van Houten en schrijver Martijn Knol liggen samen in een gigantisch bed. Hij slaapt nog. De hand van Carice streelt Martijns wang en glijdt daarna over het laken naar zijn kruis – door de stof heen knijpt ze even in het geslacht van de schrijver. Martijn trekt één oog op. ‘Dat was niet slecht,’ zegt Carice lachend. En daarna, recht in de camera: ‘Maar het boek was beter.’

De muziek stopt met een harde overgang naar een beeldvullend pack shot: Alles kan kapot – het betere boek. Nu overal verkrijgbaar.

Ik moet het nog even afstemmen met mijn vriendin en met Carice, maar omdat ik zelf het gevoel heb dat de Method Acting methode het meest geëigend is voor deze spot, lijkt het mij goed als Carice en ik eerst een dag of tien samen in een hotel doorbrengen en pas daarna echt beginnen met opnemen. Maar dat hangt ook een beetje van haar agenda af natuurlijk.

De televisiekijker wordt aan Alles kan kapot herinnerd doordat de 30-secondenspot in ieder reclameblok waarin hij te zien is steeds met één of twee spotjes tussenruimte wordt opgevolgd door één van de volgende twee ultrakorte herhaalspots:

Tag on (I)

Carice en Halina (Halina Reijn) zitten in een split screen met elkaar te bellen.
‘Martijn Knól?,’ zegt Halina, 'Dat méén je niet!'
‘Ja, echt... en hij was gewéldig!’
‘Waah,’ zegt Halina met haar ogen ten hemel.
‘Maar toch,' zegt Carice, 'het boek was beter.’

Opnieuw een harde knip naar een beeldvullend pack shot: Alles kan kapot – het betere boek. Nu overal verkrijgbaar.


Tag on (II)

Barry Atsma en Fedja van Huêt lopen in het gigantische, tropische zwemparadijs dat zich klaarblijkelijk onder het hotel bevindt. Op de strechers die langs het water staan opgesteld liggen Carice, Bracha van Doesburg en Karina Smulders onherroepelijk verdiept in Alles kan kapot. Barry en Fedja lopen strontchagrijning langs. ‘Weer die Knol,’ zegt Fedja. ‘Wat heeft die gozer dat wij niet hebben?’

Opnieuw een harde knip naar een beeldvullend pack shot: Alles kan kapot – het betere boek. Nu overal verkrijgbaar.

Nou dat is hem.

We hoeven alleen nog maar te vragen of de acteurs mee willen doen en of Jaap van Heusden de spot wil regisseren. Zelf heb ik er zin in. Het enige detail waarover Lodewijk en ik het niet eens zijn is de pay off. 'Alles kan kapot The Great Dutch Novel. Nu in de boekhandel,' leek mij beter dan wat je hierboven las. Maar volgens Lodewijk is mijn suggestie te inhoudelijk voor het grote publiek. Nou goed, een detail, komen we nog wel uit.

‘Mag ik iets vragen?’
‘Dat heb je zojuist al gedaan.’
‘Mag ik nog iets vragen?’
‘Dat deed je zojuist, maar vraag zoveel je wilt.'
‘Verdomme… wacht… Luister: denk je dat Carice het leuk vindt om mee te doen?’
‘Tuurlijk, het is ook hartstikke goed voor háár imago. En vroeger heeft ze toch ook die telefoonspotjes met Arnon Grunberg gemaakt? En pas zat ze nog in die WE commercial.’
‘Nou, als jij het zegt… dan ga ik de reclameblokken maar in de gaten houden.’
‘Zou ik zeker doen.’
‘Maar je vindt het niet te cheap?’
‘Volgens Lodewijk is dit de enige manier om drie miljoen AKK’s te verkopen. Dus het antwoord op je vraag luidt: nee.’