Alles kan kapot - de presentatie

Het was erg mooi afgelopen donderdag. En wie er niet bij was heeft pech, niet alles hoeft op internet. Maar om het belangrijkste te herhalen: dank aan Boekhandel Bijleveld voor de gast-vrijheid en aan eigenaar Bastiaan Bommeljé voor de spectaculaire, haast intimiderende welbespraaktheid waar-mee hij, eigenaar van de boekhandel, zijn gastheerschap vertolkte. Dank aan Uitgeverij Wereldbibliotheek en aan vormgever Jan Martin Wilschut. Dank aan Menno Vermeulen voor zijn prach-tige, meeslepende saxofoonspel (Menno, coole gast!). Dank aan Noël van Santen voor zijn voortreffelijke voordracht, aan redacteur Koos Hageraats voor zijn mooie speech (dank ook dat je al mijn bloopers onbesproken liet). Dank aan alle gasten, familie, vrienden, collega's, fondsgenoten voor hun komst, belangstelling en gezelligheid.

Een paar volgers van dit blog vroegen naar mijn 'performance'. Wel, die heette Salomo en bestond uit het vernielen van het enige - het laatste - exemplaar van AKK dat ongeschonden uit Groningen was gekomen. Heiligschennis in een zelfstandige kwaliteitsboek-handel. Maar functionele heiligschennis.

'Waarom heb je die kaartjes vast?'
'Op de foto?'
'Ja. Lijd je aan geheugenverlies?'
'Nee, ik had mijn vriendin beloofd dat ik geen sentimenteel verhaal zou ophangen, die kaartjes hielden me op het pad van de uit-gestippelde ratio.'
'Nou, dat is op zichzelf eigenlijk ook een tamelijk sentimentele anekdote.'
'Ja, dikke lul, jij vroeg ernaar.'