Lezersactie: Last Minute naar De Natiestaat

In het septembernummer van de Marie Claire (p.65) staat een kort interview met publicist Thierry Baudet.

‘Intelligentie in mensen vind ik niet zozeer belangrijk, maar ik wil wel graag geprikkeld worden,’ zegt hij.

Goed om te weten.

Wat hij ook vertelt:

‘Een dierbare vriend van me is houthakker, maar hij heeft een enorm relativeringsvermogen en wijsheid. Schitterend.’

Il faut cultiver son jardin. En: Being There. Mooi die corporale sjablonen (bossen, romantiek, authenticiteit). Wel jammer dat we verder niks te weten komen over Baudets Joe the Plumber. Maar we zien zijn ‘dierbare vriend’ vast nog weleens in een campagnespotje. Hans Wiegel glundert nu al.

Baudet heeft zich voor de foto die bij het mini-interview staat afgedrukt laten kleden door Marie Claire (of door haar sponsors): hij draagt schoenen van Sacha, een spijkerbroek van Tommy Hilfiger en een overhemd van BZR. O, ja hij draagt ook een hoedje van Brigitte Bardot. Zie p. 184 voor de verkoopinformatie.

De Aanval op de Natiestaat moet iedereen lezen!’ mag hij nog zeggen. Nou, ik beloof niks hoor, als de oorlog voorbij is lijkt het me zeker hartstikke leuk om er een keer op vakantie te gaan (het is toch wel altijd mooi weer in De Natiestaat? vorig jaar waren we twee weken naar De Bananenrepubliek, maar toen hebben we alleen maar regen gehad – echt balen!), maar er stonden zoveel mode- en andere leuke shopping tips in de Marie Claire dat ik de komende tijd echt een tikkeltje teveel aan mijn hoofd heb om je dikke denkboek te lezen. Veel succes ermee in ieder geval!

Je nergens te goed voor voelen is het schijnheilige broertje van glad opportunisme.

Mijn intuïtie wil ook nog wat zeggen: het conservatisme, de natiestaat, Europa interesseren Baudet geen reet. Hij is een thrillseeker die het conservatisme als een gat in de markt ziet, of als de trap waarmee hij het podium kan beklimmen. Conservatisme is het middel. Het doel: adrenaline, strijd, macht. De mensen van de ouwehoerindustrie (Jeroen Mettes) steken hun duimen op, want over één stelling zijn alle opiniemakers het eens: there is no such thing as bad publicity.

Hey, ik zit opeens te denken… zou intelligentie ook ‘prikkelend’ kunnen zijn? Of verlies ik nu het contact met de werkelijkheid?

Verwant: Geen Simone de Beauvoir.